Cofnij

Rozmowy o przyszłości z HUAWEI. Gotowi na rewolucję AI?

Za nami pierwszy kongres o innowacji przygotowany przez Huawei. Głównym tematem, jaki został poruszony był rozwój sztucznej inteligencji. Czy mamy już do czynienia z rewolucją? A może dopiero nadciąga? Przeczytajcie, czego dowiedzieliśmy się na konferencji.

Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przede wszystkim przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei.



AI. Wiemy że jest, ale czy wiemy po co?

Zdecydowaną większość kongresu poświęcono dywagacjom na temat rozwoju AI, powoli zakrawającego o rewolucję. Opierając się o badanie InFuture Institute można stwierdzić, że wsród Polaków rośnie świadomość istnienia sztucznej inteligencji, ale mała jest ich wiedza na temat jej praktycznych zastosowań. Co ludzie myślą o AI obecnie? Badania pokazują, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła z 31% do 38%. Nie wiąże się to jednak ze świadomością zastosowań AI w określonych produktach. Ta wciąż jest mała. Z czym głównie kojarzymy wykorzystanie tej technologii?
 
  • Z inteligentnymi samochodami (51% badanych)
  • Z głosową komunikacją ze smartfonem (41%)
  • Z rozpoznawaniem obiektów fotograficznych przez smartfony (32%)
  • Z rozpoznawaniem obrazów (26%)

Sztuczna Inteligencja - za czy przeciw?
Od dawna wiemy, że zdania są podzielone. Podczas gdy jedni zachwycają się nad nowymi możliwościami, jakie może nam dać rozwój sztucznej inteligencji, inni boją się zagrożeń, jakie wiążą się z jej wdrażaniem w coraz więcej dziedzin życia. W badaniu zapytano Polaków o stosunek do AI w odniesieniu do konsumentów i firm. W obu przypadkach respondenci znajdowali więcej pozytywów:
 
  • 43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę osobistego asystenta. Wyręczy nas w odpowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji.
  • Prawie 1/3 badanych wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków.Spośród badanych przedstawicieli firm, aż 37% stwierdziło, że AI przyczyni się do powstania zupełnie nowych zawodów.



Zdaniem badanych w ankiecie Polaków, znacznie mniej jest zagrożeń płynących ze Sztucznej Inteligencji. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się spod kontroli, lub zabierze ludziom pracę.

AI w biznesie

Jakie korzyści AI może przynieść dla biznesu? Jak widać po tendencji jej wykorzystania przez firmy, całkiem spore. 1/3 badanych przedsiębiorstw ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Firmy wykorzystują już AI w różny sposób. Tworzą roboty automatyzujące produkcję, boty i chatboty obsługujące klientów, czy algorytmy uczące się ich zachowań. Przedstawiciele firm, tak jak konsumenci, widzą znacznie więcej pozytywów niż zagrożeń płynących z wprowadzenia rozwiązań opartych o działanie sztucznej inteligencji. Jakich udogodnień oczekują od AI?
 
  • Oszczędności (53%)
  • Usprawnienia procesu zarządzania (43%)
  • Ułatwienia procesu produkcji (34%)
  • Usprawnienia księgowości (24%)

 

A jakie zagrożenia widzą przedstawiciele firm?
 
  • Brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%)
  • Słabsza jakość obsługi klienta (37%)
  • Utrata przewagi konkurencyjnej (31%)




Wpływa AI na rynek pracy

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji będą z pewnością wiązały się z automatyzacją pracy. Co piąta badana firma planuje wdrożenie takich rozwiązań w ciągu najbliższego roku. Najczęściej wskazanym scenariuszem zmian jest wspomaganie człowieka przez AI w trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych zadaniach. Według badanych, Sztuczna Inteligencja najszybciej zastąpi na rynku pracy telemarketerów oraz pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki. Najmniej obawiać się muszą osoby wykonujące kreatywne zawody lub takie, które wymagają wysokich kompetencji społecznych. Wśród nich są takie profesje, jak psychologowie, artyści czy nauczyciele.

Rewolucja nadciąga?

Wyniki badań pokazują, że świadomość społeczeństwa na temat AI rośnie. Widzimy w ilu sektorach rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji znalazły już rozwiązanie. Czy możemy więc już mówić o rewolucji? A może ta prawdziwa, wielka rewolucja AI dopiero przed nami?

  • Zapisany do testów
    henio 132

    Jak na razie trudno mówić o rewolucji. To raczej ewolucja i to wcale nie taka szalona. Jakiś czas temu wydawało mi się, że będzie to proces gwałtowny. Tymczasem t